Fraser Island

För några dagar sedan befann vi oss på ön fraser Island där det inte fanns någon mottagning och har därför inte kunnat skriva eller ens hört av oss till er där hemma.

Men vi hade några riktigt roliga dagar på ön som vi inte kommer att glömma. Vi åkte i grupper i olika bilar, 8 personer i varje bil. Vi 5, jag, Alexander, Anton, Cecilia och Hanna var i samma bil plus två holländare och en kille från Kanada.

Vi besökte massa olika badplatser och upptäckte ön. Vi var bland annat på Eli creek eller hang over creek som den också kallas. Där var det sötvatten och man kunde ligga och bara flyta med i ungefär 200-300 m i ca 17 graders vattentemperatur, hur skönt som helst faktiskt. Vattnet var så klart och bra att man till och med kunde dricka det. Så vi fyllde faktiskt på våra vattenflaskor i vattenkällaren eller vad man ska kalla den.

Vi var även på lake Mc kenzie och tog oss ett dopp. Det var en väldigt fin sjö med lite varmare vattentemperatur, hehe. Men vi stannade inte på några ställen särskilt länge då vi inte hade så tur med vädret. Vi hade väldigt molnigt och lite regn då och då. Men trots de hade vi det väldigt bra.

Våra kvällar på ön spenderade vi på en camping nära stranden. Vi alla tältade, man sov 2-3 personer i varje tält. Ledarna hade rolig humor vilket var riktigt bra och gjorde resan ännu roligare såklart.

Det var fest som gällde varje kväll och det var full fart på murray (vår ledare), det var dans på bordet och massa roliga saker som man fick se från hans sida.

En kväll gick vi ner till stranden för lite party, det fanns två regler: inget bad, för havet är väldigt farligt med massa undervatten strömmar samt hajar. Därför badade man i sjöarna på ön och aldrig i havet. Regel nummer två var att man behövde en ficklampa och en tjock pinne, inte för att klubba ner varandra som vikingar utan för att kunna skydda sig mot dingos. Ön flockades av dingos som är farliga även om dem är väldigt söta. Det ser ut precis som en blandning av en räv och en hund. Dem är ganska så passiva om dem är ensamma men går dem i flock och känner att oddsen är med dem så attackerar dem. Murray berättade massa historier om olyckor som hänt om man gått ensam eller däckat på stranden. Man kan säga att dingos är som en varg i beteendet. Hur som helst så blev ingen attackerad under vår vistelse.

När vi kom hem från fraser var alla ganska sega så det blev en tidig natt för alla som varit på fraser.

Följande dag skulle vi splittras från Cissi och Hanna men när vi skulle åka så var deras buss full så dem följde med oss till childers där vi planerat att söka jobb.
Men eftersom dem följde med sköt vi upp det en dag och bestämde oss för att fira Antons födelsedag en dag i förskott så vi alla kunde fira han tillsammans.

Vi köpte en massa god alkohol eftersom att vi alla var trötta på goon efter fraser. Tog in på ett motell och hade massvis med skoj. Vid tolvslaget poppade vi champagnen och skålade för att Anton då blev systemet-myndig.

Efterföljande dagen till ära fick vi även för första gången på en vecka trevligt sällskap av solen. Vi köpte fika och gick ut i solen och spelade lite kort för att få tiden att gå, greyhound bussen som Cissi och Hanna skulle ta gick vid 6-tiden. Eftersom det var Antons födelsedag gick vi ut på restaurang och åt en lite tidigare middag innan bussen gick. En pizzeria blev det och vi beställde in lite pizza och några hamburgare.

Sedan var det dags att ta farväl av Cissi och Hanna, vi har haft en väldigt massa kul och trevligt tillsammans så det blev ett sorgligt farväl och på återseende.
Vi kopplade sedan av på motellet och kollade film, remember the Titans som är helt outstanding.

Vi har nu i två dagar åkt runt och letat jobb utan lycka såhär långt. Men vi stannade idag på ett working hostel som tyvärr var fullt men den trevliga ägaren gav oss massa nummer till olika farmer så vi hoppas på det bästa.

Vi ligger just nu på motellet och kopplar av lite och ska snart åka och äta lunch samt ta och ringa farmerna.

Vi hoppas ni har det bra där hemma och tar hand om varandra. Vi har nu snart varit borta i fem månader och går tiden lika snabbt som den gjort så är vi snart hemma. På återseende!