Ett halvår hemifrån!

Idag är det hela 6 månader sedan vi lämnade Sverige för att uppfylla vår dröm, Australien!

Under de här 6 månaderna har vi fått se och fått uppleva så otroligt mycket. Under vår Roadtrip med Anton fick vi se hur många kängurus som helst, dom kom till och med fram till vår bil av nyfikenhet. Vi har jobbat som fruktplockare och fått känna på hur jobbigt det är, vi har varit på fraser Island tillsammans med Cecilia, Hanna och Anton. Det här är bara några av alla saker vi har gjort och det finns så mycket mer vi vill se och göra här.

Under dessa månader har vi även hunnit varit på många ställen. Vi började vår resa med en liten semester på semestern i Filippinerna på ön boracay. Vi var där i 2,5 vecka vilket vi båda tyckte var paradiset. När vi kom till Australien landade vi i Perth, firade julen i Darwin, det nya året i Sydney och jobbade i Melbourne. När vi kände oss färdiga med jobbet åkte vi till Newcastle, därefter Surfers Paradise, Brisbane, Childers, Bundaberg, Cairns och nu är vi här i Ravenshoe.

Vi har inga planer på vart vi ska när vi är klara här på farmen och vi vet heller inte hur länge vi ska vara här. Men som det ser ut nu kommer vi att stanna i minst två månader. Efter de vill vi försöka hitta ett jobb som ger oss pengar, alltså inget mer woofing. Men man vet aldrig hur det blir, vi tar det som det kommer och lever livet här i Australien så länge det går.

I och med att vi ska till Nya Zeeland måste vi se till att ha pengar till de. Det är i Nya Zeeland som vi ska hoppa fallskärm, bungy jump, rafting och mycket mer. Vi vill även avsluta vår resa i Filippinerna med en avslutningssemester på en månad eller två. Men då vill vi inte tillbaka till samma ö utan en annan då vi känner att vi vill upptäcka något nytt även där.

Men som ni kanske förstår kostar allting vi vill göra en hel del pengar, så allt beror på hur mycket pengar vi har. Det bästa vore om vi kan hitta ett jobb så vi kan få upp vår budget!

Hoppas ni inte har glömt bort oss där hemma, för vi har inte glömt bort er på andra sidan jordklotet!:)

Vår helg!

Nu var det några dagar sedan vi skrev. Men det beror på att vi har varit så trötta efter allt jobb och inte hittat tid. Men här kommer en liten uppdatering på vår helg!

I fredags hade vi en avskedsfest för ett franskt par som hade varit på farmen i 6 månader. I och med att det var mycket att förbereda innan kvällen så blev det inte alls mycket jobb i grönsakslandet. Så när kvällen väl var inne blev den riktigt trevlig. Det bjöds på en hel del god mat (grillat) och efterrätt, plus alkohol såklart, haha.

Dagen efter, alltså i lördags, blev en riktigt tuff dag. Vi blev väckta runt 9-9.30 tiden och då var det bara att sätta igång att jobba.

Jag och en annan tjej började plocka tomater. Det var mycket att plocka plus att hon ville att vi skulle rensa bort alla dåliga. Så detta tog lite tid då vi inte heller är vana vid detta och det fick vi också höra (inte på ett trevligt sätt). Därefter var det mycket annat som skulle göras, men då man inte är van vid det är man inte lika snabb som en som har gjort det i flera månader. Så när man försökte med något tog hon över och var riktigt irriterad. Hela denna dag hörde vi bara en massa skrik. Your to fucking slow, och blabla.

Men dagen innan marknaden är en tuff dag och det vet vi alla om. Men man har inte kommit in i det riktigt än, i alla fall inte jag. Jag tycker det är jobbigt när folk klagar på en, speciellt när man verkligen försöker. För jag vill att allt ska bli bra och lägger kanske därför lite extra tid på de.. Men men, jag måste lära mig att inte ta åt mig, för hon menar ju inget illa, det är bara så som hon är som person!

Men igår, söndag, blev en mycket bättre dag. Jag och två andra tjejer stod på marknaden hela morgonen, från klockan 6.30-13.00. Medan Alexander och de andra grabbarna jobbade med lite andra saker här på farmen. På kvällen när allt arbete var klart grillade vi lite och hade en trevlig kväll.

Idag vaknade vi runt 8 tiden och åt lite frukost. Vi har inte jobbat någonting idag, bara gjort lite hussysslor. Vi har även städat vår husvagn som vi ska flytta in idag. Ska bli skönt att ha sitt egna att gå in till om man skulle vilja de. För här i huset finna det inga väggar, det är lakan som är uppsatta som väggar, så man hör allting och Tina sover med tv:n på. Så som ni kanske förstår ska det bli skönt.

Annars har vi inte gjort då mycket idag och tror inte det kommer att behövas göras heller. Vi kommer nog fortsätta med bussrenoveringen imorgon. Det är ett roligt projekt som vi tror kommer bli jättebra när allt är klart.

Nu ska vi fixa lite med tvätten och sedan kolla lite tv. Men hoppas ni har det bra där hemma!

FINAL!

Igår kollade vi på semifinalen mellan Sverige-Finland på datan. Det gick väl så där, det hackade (laggade) rätt mycket men vi fick i alla fall se alla målen.

I och med att matchen spelades tidigt hemma i Sverige så var klockan 23 här. Men matchen idag (inatt för oss) börjar 04.30 så det blir till att ställa klockan tidigt. Det är ju final så det är ju ett måste att se.

Men nu ska vi sova så vi orkar upp imorgon. För efter matchen blir det ju en hel dag med en massa arbete också såklart!

Nu håller vi tummarna på att Sverige vinner över Schweiz!

Marknad!

Idag vaknade av att klockan ringde 04.45, men trötta som vi var låg vi kvar till 05. Vi klädde på oss lite snabbt innan det var dags att åka till marknaden i malanda.

När vi kom dit satte vi upp våra tält och gjorde i ordning med all frukt och grönt. Vi gick igenom vad allting heter samt vad de kostar. Men som ni kanske förstår är det en hel del att ta in men man kom in i det mer och mer.

Marknaden höll på från tidig morgon till ca 13 tiden. Så när vi var klara packade vi ihop alla våra saker igen och rörde oss hemåt.

Marknaden var rolig och det var en lugn sådan denna helg, vilket blev en bra start så att man kommer in i allt och lär sig hur allt fungerar. Det var många trevliga och nöjda kunder vi hade då Tinas frukt och grönt är bland den populäraste på hela marknaden och alla vet vem hon är.

I och med att regnet just nu öser ner och har gjort det ett tag så är allt vi planterade igår förstört. Så imorgon kommer vi troligtvis bli tvungna att plantera om allting..

Vi skulle egentligen ha åkt till ytterligare en marknad imorgon med Tinas son Troy, men det kommer troligtvis bli inställt då han ligger på sjukhus. Vi vet inte riktigt vad som hänt med honom men han blev inlagd inatt med bröstsmärtor.

Nu hoppas vi att regnet snart slutar och att Troy blir bättre!

Ha det bra:)

Hard work work!

Idag blev det ingen renovering på/i bussen. Vi hade nämligen fullt upp i grönsakslandet hela dagen, från 07-18.30. Men de säger att det ofta brukar vara långa dagar här på fredagar då det förbereds en massa inför marknaden som brukar hålls på lördagar eller söndagar.

Så imorgon ska vi alltså jobba på marknaden och sälja en massa grönsaker och lite frukt. Det ska bli roligt att se hur det fungerar, men de som är lite jobbigt med morgondagen är att vi kommer bli tvungna att kliva upp 05 vilket vi inte alls är vana vid, haha! Men vi ska inte klaga för vi är båda glada över att vara här.

Nu ska vi äta middag och sen blir det är krypa ner tidigt i säng så man åtminstone får några timmars sömn;)

Första arbetsdagen!

Igårkväll kom vi fram till farmen som vi nu ska jobba på i någon/några månader. Den ligger i ravenshoe och det tog oss 4 timmars bussresa för att ta oss hit. Men det var två bussar vi fick ta. Den första bussen åkte från cairns-atherton och tog ca 2,5 timme. Väl i atherton fick vi vänta i ca 3-4 timmar på bussen som skulle ta oss till ravenshoe.

Så för att få timmarna att gå satte vi oss på McDonalds och åt lite lunch. Men som ni förstår tog det ju inte riktigt 3 timmar att äta, men vi satt kvar efter det att vi hade ätit upp och spelade lite kort för att döda lite tid.

När bussen sedan kom så tog den ca 1,5 timme då det var en skolbuss. Så på vägen hit åkte den förbi massa skolor och plockade upp en massa barn. Så nu har vi även fått känslan av att åka skolbuss, haha. Måste säga att det var en lite rolig upplevelse:)

Idag var det dags för vår första arbetsdag här. Det som är skönt är att det inte så strikt vad de gäller tiderna. Men man ska väl inte vara ute senare än halv 9.

Så idag gick vi upp och åt lite frukost vid 08 och var sedan ute för att börja jobba vid halv 9.

Dagens arbete bestod att att renovera en gammal buss som ska bli ett boende för några backpackers här. Dem hade redan påbörjat renoveringen en månad innan så det var mycket som redan var gjort. Men det är långt ifrån färdigt!

Vi delade upp oss så att killarna fixade lite på utsidan av bussen (sandpappra) och vi tjejer gjorde insidan (dammade och målade). Men ingen av oss blev färdiga så vi kommer förmodligen att fortsätta med detta imorgon efter de att vi har plockat lite grönsaker.

Efter första dagen här så måste vi säga att vi trivs väldigt bra. Det känns som om vi kommer kunna stanna här någon månad utan problem. Men man vet ju aldrig vad som händer, det är ju som sagt bara vår första dag!

Nu ska vi vara lite sociala här, see ya!

Äntligen!

Äntligen har turen hittat tillbaka till oss och det känns så otroligt skönt måste vi säga. Vi såg slutet på vår resa i Australien passera, men så fick vi detta underbara besked idag. Vi har äntligen lyckats få tag på ett jobb!

Men det är inget vanligt jobb eller hur man ska förklara det. Det är nämligen woofing vilket innebär att man jobbar för boende och mat. Så vi kommer alltså ligga på plus minus noll vilket är så mycket bättre än att bara spendera en massa onödiga pengar.

Vi kommer att ha möjlighet att jobba på farmen i tre månader om inte ännu längre om det är så att vi trivs. Han vi kommer att jobba för kan även hjälpa en med ett second year visa, så vem vet, vi kanske blir borta lite längre. Hur som helst är vi glada över att vi har fått denna möjlighet att få stanna i tre månader.

När vi hade vaknat till lite imorse och tagit in det positiva beskedet gick vi upp och mötte Elsa och Johnny. Vi hade nämligen planerat att gå till botanic gardens tillsammans. Så vi gick härifrån vårt hostel runt halv 11 tiden och då hade vi gjort i ordning lite picknick innan vi gick.

Det tog ca en timme att gå dit och väl där satte vi oss och åt picknicken nästan direkt, haha. När vi sedan var klara gick vi till regnskogen och tog en liten rundtur som skulle ta ca en timme. Vi hade först tänkt att ta den långa promenaden på 4-5 timmar, men efter att ha gått i ca 30 minuter kände vi att det var för varmt och för jobbigt. Det var nämligen bara en massa uppfartsbackar, vilket gjorde att vi ändrade oss.

På vägen tillbaka lyckades vi se två wallabies, men det var väl i stort sett allt vi såg i djurväg om man bortser från alla äckliga och stora spindlarna som man har börjar vänja sig vid att se.

När vi kände oss klara i botanic gardens gick vi tillbaka till vårt hostel. Erica tog en dusch och en powernap medan Alexander hoppade i poolen innan duschen. Vi ska snart gå till den irländska puben och äta middag. I och med att vi har rabatt där kostar det 6,50 dollar för en riktigt god stek, eller vad man nu känner sig sugen på. I och med att det är sista dagen på vårt hostel innan vi ska röra oss till farmen känner vi att vi borde fira det lite. Vi är som sagt väldigt glada och lättade över att äntligen ha lyckats hittat ett jobb.

Ha det bäst!

Great Barrier Reef!

Idag vaknade vi när klockan ringde runt halv 7, men trötta som vi är (som ni kanske vet) snoozade vi ett tag innan vi gick upp.

Strax efter 07 mötte vi upp Elsa, Johnny och Philipp utanför vårt hostel och gick tillsammans mot terminalen. Halvvägs till terminalen kom vi på att ingen av oss hade tagit med sig nyckeln till vårt rum. Så vi hade alltså lyckats låsa in den..

Vi checkade in och tog plats på båten runt 08. Det bjöds på kaffe, te och två sorters muffins när man kom ombord, vilket var himla bra då vi inte hade hunnit ätit frukost, haha.

Runt halv 9 började båten röra på sig, och det tog den ca två timmar att ta sig till det första revet. Och för många på båten var dessa två timmar förjävliga då det var väldigt stora vågor vilket gjorde att båten guppade hej vilt. Alexander var den enda av oss fem som inte kände sig dålig på ditvägen faktiskt.

Väl på det första stoppet gjorde vi alla oss i ordning för att börja snorkla. Dom hade så man kunde låna en våtdräkt om man ville för 8 dollar, men all annan utrustning ingick. Tuffing som Alexander är skulle han såklart inte ha våtdräkt som alla andra valde att ha på sig, haha!

Tro det eller ej men solen sken faktiskt dagen till ära vilket gjorde att vattnet såg alldeles turkost ut.
Vi blev alla skjutsade till en liten strand ö med en fjuttig glasbottom båt och påbörjade snorklingen från stranden. Revet var väldigt stort och ytan vi fick snorkla på var mellan stranden och båten, ungefär 200 meter åt alla håll så det var mycket att utforska under dem ca 1,5-2 timmarna som vi snorklade. Det var väldigt häftigt och mycket färger även om man kanske förväntat sig lite mer färger.

Vi båda simmade efter ett tag ifrån alla till en del av revet som fortfarande var oupptäckt och efter en liten stund fick vi syn på någonting som verkligen gjorde att upplevelsen blev extra häftig.
Vi såg att någonting speglades av solen på ett annorlunda sätt nere på revet och efter en närmare titt såg vi vad det var som låg och tog en tupplur där nere, nämligen en riktigt stor havs-sköldpadda.
Den var enormt stor men var ändå nästan helt kamouflerad där nere gömd i revet. Efter att fler folk kom för att störa honom/henne i sin skönhetssömn så vaknade den till och började simma iväg för att hitta ett nytt ställe. Det var verkligen en upplevelse att simma bredvid sköldpaddan, som taget direkt ur ett naturprogram.
Trots att vi hade kunnat följa med den i 2 timmar så fanns det så mycket annat att se. Rev i olika färger, fiskar i alla dess slag och rockor som lurade på botten.

När vi kände att vi var klara med snorklingen simmade vi tillbaka till båten och gick upp för att äta lite lunch. Dem serverade nämligen en lunchbuffé med en massa olika gottigheter.

Efter lunchen åkte vi till det andra och sista revet. Denna gång var det rätt ute i ingenstans vilket var lite obehagligt. Man vet aldrig vad som lurar i mörkret där nere!

Detta ställe var nog inte så mycket för oss som snorklade utan mer för de som dök. Det var djupt och mörkt, du behövde dyka ner om du ville se något av revet. Men det var även en kul upplevelse.

När vi alla hade kommit upp från det andra revet så undrade personalen på båten om någon hade lyckats sett någon revhaj, vilket ingen hade. Tydligen är det ofta revhajar där vi var och dem tyckte vi hade otur som inte lyckades se någon. Men för Ericas del var det nog lika bra, för hade hon sett en haj hade hon sjunkit till botten av rädsla. Men på ett sätt hade det varit lite coolt att få se en haj.

Efter det var det dags att åka hem igen och denna resa gick mycket lättare då det inte var lika stora vågor, samt sjösjukstablett.

Väl hemma tog vi en dusch efter att vi hade fixat tillbaka vår nyckel. Där efter tog vi en powernap innan vi sedan skulle röra oss till en irländsk pub, där vi skulle ära middag tillsammans. Vi hade nämligen vouchers så vi fick 50% på mat inklusive dryck.

Så efter en riktigt god middag rörde vi oss tillbaka till vårt hostel där vi sedan satt ute och pratade med lite folk innan vi gick in och kollade på film. Och nu ligger vi här i sängen, trötta som vi är efter en lång dag med mycket skoj.

Så nu ska vi sova, men ni får ha en fortsatt trevlig kväll där hemma!:)

Goon, backpackers bäste vän!

Senast vi skrev så skulle vi upp tidigt dagen efter för att göra ett nytt försök med att hitta jobb. Tråkigt nog har vi inga glada nyheter på den fronten, tyvärr. I och med att regnperioden har hållit i sig längre än vanligt så har allting blivit uppskjutet när det gäller fruktplockning..

Så i torsdags gjorde vi inte så mycket annat än att åka runt till en massa farmer som sagt.

I fredags, alltså igår hängde vi vid Lagoonen under dagen då det faktiskt var hyfsat bra väder ute. Senare på kvällen lagade vi lite middag, sallad med kyckling.

Därefter middagen började vi dricka lite goon och körde lite drickspel med en del från vårt hostel. Efter en omgång med fuck the dealer, fick vi inte längre välja spel. Det var nämligen så att Ray blev "fuckad" så han fick dricka en hel del. Men vi måste säga att det var riktigt roligt!

Innan det att klockan hade blivit 00, hade Ray redan lyckats slå ner en ölflaska och ett glas fyllt av goon. Ray är vårt hostels komiker, så man kan ju inte påstå att man har tråkigt i hans närvaro.

Idag vaknade vi ganska sent, men gick upp och gjorde i ordning frukost/lunch på en gång. Man kan ju inte påstå att man njuter när man trycker i sig havregrynsgröten direkt.. Men det mättar magen och är billigt helt enkelt.

Därefter gick vi en sväng till marknaden som finns i närheten av vårt hostel. Vi köpte med oss lite grönsaker som vi planerade att använda till middagen.

Senare under förmiddagen/kvällen fick vi ett meddelande från Elsa och Johnny som undrade om vi ville följa med till stora barriärrevet imorgon, vilket vi självklart ville. Så vi följde med dom till happy travellers och bokade in oss för en heldagsutflykt med en massa snorkling och en massa förväntningar.

När det var färdigt gick vi tillbaka och började med middagen, wook. Därefter var det dags att börja dricka eländet (goon) igen.. Men billigt är bäst, i alla fall när man är fattiga backpackers, haha.

Efter några timmar med goondrickande drog vi alla, ca 20 personer ut till ett ställe som heter Woodshed. Samma ställe som vi var på när vi var ute med Nick och Ray för första gången. Så som sagt var det inte ett ställe för oss, och i och med att det blir en tidig morgon för oss imorgon blev vi inte kvar särskilt länge. Vi tog sällskap med Rob och Hanna som även dom ska upp tidigt imorgon.

Nu ska vi sova, för vi vill verkligen inte försova oss. Men hoppas ni där hemma har det bra!

PS!! Håll tummarna på att vi får bra väder imorgon!:)

Natti natti!

Nya vänner!

Idag hyrde vi en bil med det tyska paret, Jonny och Elsa plus en av deras vänner Phillip. Vi åkte ut till en massa farmer utan någon vidare lycka. Det är likadant här som det var i Bundaberg, alla farmer är kopplade till hostel. Så du måste alltså checka in på ett hostel för att bli inskriven på jobblistan, och det brukar ofta ta upp till en månad innan du får ett jobb.

Men vi gjorde hur som helst några stopp på vägen, och det mest anmärksbara var att vi stannade till vid Josephines fall som skulle vara ett fint vattenfall.

När vi gick i regnskogen på väg till vattenfallet så såg vi att en tjej tog kort på något, det såg ut som om hon tog kort på något som var i trädet. Så vi alla gick och kollade uppåt men kunde inte se något. Efter några meter hördes ett skrik från någon av oss fem, och det visade sig vara långeman Alexander som var centimeter ifrån att gå in i ett spindelnät. Spindeln i nätet var den största vi hittills har sett och var större än en manlig hand. Som ni förstår var inte detta en trevlig syn. Men efter att ha "tröstat" långeman som var i chocktillstånd (spindelrädd som han är) så gick vi vidare mot vattenfallet.

När vi väl kom fram till vattenfallet ångrade vi oss inte att vi tog vägarna förbi då det var riktigt fint. Det var även det första vattenfallet som vi sett här.

När vi kom tillbaka från vår tur så var det pizzanight här på vårt hostel, all you can eat. Så vi köpte varsin biljett och började hugga in i pizzan hungriga som vi var efter flera timmars biltur (utan lunch)!

Vi har kommit bra överens med många här på vårt hostel, inte minst med engelsmän. Vi åt pizzan tillsammans med dem, Paul, Ray och Nick. Vi hade väldigt roligt ihop och spelade lite biljard efter maten.

Tillsammans med matbiljetten fick man även en biljett med en gratis drink/öl plus gratis inträde på en klubb som heter Woodshed. Vi bestämde oss tillsammans med Ray och Nick som är ena riktiga skojare att gå dit och utnyttja gratisdrinken. När vi kom dit var det även gratis champagne för tjejer.

Vi hade väldigt roligt ihop med britterna trots att Nick har en sådan accent att inte ens australiensare förstår honom. Men ju mer man pratar med honom desto mer kommer man in i det. Men i och med att vi ska upp tidigt imorgonbitti och göra ett nytt försök med att hitta jobb så blev det inte så sent för vår del.

Nu ska vi sova så vi är pigga och glada imorgon. Hoppas ni alla mår bra och njuter av solen till max där hemma!

Hundratals fladdermöss!

Efter mycket tänkande bestämde vi oss för att maila tillbaka till gurkfarmen i Sydney för att höra om erbjudandet fortfarande fanns tillgängligt, men än så länge har vi inte fått något svar.

Sen när det kommer till den där utbildningen vi tidigare berättade om, har priset på den gått upp. Den skulle nu kosta 1500 dollar för två personer vilket blir runt 5000 kr per person, vilket vi tycker är för dyrt. I och med att dom inte kan garantera att man får ett jobb i närheten av varandra. Den ena kan få jobb i Cairns medan den andra kan få jobb i Sydney, så de känns inte som något för oss.

Men istället för att åka till Sydney eller gå utbildningen har vi träffat ett annat par som också vill hitta ett jobb. Så vi har pratat lite om att hyra bil ihop och åka ut till en massa farmer och se om det är någon vi kan få jobb på. Så nu har man fått upp hoppet en smula och hoppas på det bästa, vore så skönt om vi kunde hitta ett jobb som vi skulle kunna jobba på i några månader!

Annars gör vi inte så mycket om dagarna annat än att leta farmer och jobb via internet. Men idag var vi på en promenad och gick ner till Lagoonen och gick runt lite där på esplanaden.

På vägen tillbaka såg vi hundratals fladdermöss, dom täckte 6-8 träd. Det var riktigt häftigt att se i och med att det inte är något man är van vid hemma direkt. Man hörde knappt vad man sa till varandra då alla dessa fladdermöss förde ett jäkla liv!

Ikväll kanske vi ska gå ner till esplanaden igen och grilla lite tillsammans med de tyska paret som vi ska hyra bil med. Det kanske är lite mer folk från vårt hostel som också ska med så det ska bli roligt.

Ha det bra så hörs vi snart igen!

Stanna i Cairns eller flyga tillbaka till Sydney?

Jag undrar verkligen när vår tur ska vända? Vi har som sagt letat jobb utan att lyckas, men när vi väl får ett erbjudande är det självklart på de stället som vi precis lämnat. Hur ska man nu göra? Ska man ta ett flyg tillbaka till Sydney eller ska man stanna kvar här i Cairns? Det finns nämligen en "utbildning" man kan ta här som kostar 400 dollar (runt 2800kr) och då får man utbildning till 5 olika jobb, mat och boende för dessa fem dagar som själva utbildningen håller på, plus att man är även garanterad ett jobb i slutet av utbildningen. Det står att man blir erbjuden 5 olika jobb som man sedan får välja mellan.

Vi tycker det låter jätteroligt att åka på den här utbildningen men samtidigt var det ett riktigt bra erbjudande vi fick i Sydney. 21,75 dollar i timmen, måndag till fredag,sen fick man jobba på lördagar om man ville. Valde man att göra de skulle man få 50% ob. Och detta jobb ska hålla på i tre månader vilket gör att vi kan få ett second year visa plus att vi kan spara en massa pengar. För som det ser ut nu i plånboken skulle det sitta fint med lite pengar, haha!

Vi ska hur som helst försöka bestämma oss idag hur vi ska göra. Vi ska ställa lite frågor i receptionen om utbildningen och om det är möjligt att vi får jobb på samma ställe eller i närheten av varandra. Vi behöver självklart inte jobba ihop men vi vill såklart bo tillsammans.

Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!