Cairns!

Idag checkade vi ut från vårt hostel i bondi och blev upphämtade av Anton strax efter 10 tiden. Vi åkte hem till Katarina (som Anton bor hos) och började söka efter cardealers som skulle kunna tänka sig att köpa vår bil. Vi bokade även flyg till oss från Sydney till Cairns. Vi kände att vi hade gjort av med tok för mycket pengar på boende/ingenting.

Angående bilen hittade vi en cardealer som vi åkte till. Han tog en liten titt på bilen men sa att han kunde köpa den för 200 dollar för att sedan skrota den. Vi kontrade med att vi hade fått bud på 1000 dollar vilket han bara skrattade åt trots att man såg att han ville ha vår bil och att han inte alls tänkte skrota den.

Vi bestämde oss för att åka därifrån utan att ta hans bud och med nedvevade rutor kunde vi höra hur hans kollega sa att 1000 dollar var en bra deal. Hur som helst struntade han i sin kollegas ord så vi åkte vidare till flygplatsen.

Väl på flygplatsen sa vi farväl och på återseende av Anton som blir kvar i Sydney några dagar för att sälja bilen och sedan åka tillbaka till Sverige.

Det har varit kul att spendera dessa tre månader ihop med Anton och vi är glada att vi har lärt känna varandra, en vän för livet hoppas vi.

Flygresan tog tre timmar vilket är en stor skillnad från bussen som hade tagit oss 47 timmar och som även hade kostat oss mer än dubbelt så mycket.

Vi har fått ett väldigt bra intryck av Cairns än så länge. Vi bor på ett hostel som heter dreamtime travellers och är ett lugnare hostel. Så här långt verkar vårt hostel väldigt bra och vi har blivit oerhört bra bemötta.

Det är även så att Cecilia och Hanna är här i cairns och bor 10 minuter ifrån oss så vi passade på att träffas. Dom åker hem på torsdag så vi lär ses mer innan dess.

Imorgon är det Valborg som ni alla känner till och här i cairns är det ett gäng svenskar som har dragit ihop ett valborgsfirande för alla svenskar. Så imorgon ser det ut att bli valborgsfirande även fast vi tycker att det är överskattat.

Vi hoppas att ni där hemma får en trevlig Valborg (även fast det är en ursäkt till att dricka sig redlös), haha!

Sega ligan!

Vi har inte direkt haft turen på våran sida vilket gör att vi kommer bli tvungna att sälja bilen. När det är klart så tar vi oss (jag och Alexander) upp mot Cairns. Det är nämligen så att säsongen börjar där någon gång i maj vilket gör att vi förhoppningsvis kan få tag på ett jobb.

Vi vet inte riktigt hur vi kommer ta oss dit, men antingen köper vi ett busskort eller så flyger vi. Det beror på vad som är billigast. Vi har nämligen hittat ett billigt flyg men vi har inte kollat vad det kostar att åka buss. Men väljer vi att åka buss kommer det ta oss runt 30 timmar att ta oss dit, men då får vi sova på bussen vilket gör att vi slipper betala boende.

Nu är vi i alla fall i Sydney igen och vill få bilen såld, dock har vi inte gjort något framsteg än så länge. Men vi ska lägga ner lite mer energi på de imorgon tänkte vi. Det var nämligen så att vi var ute med Sofia, Simon och Sofias tre kompisar igår så vi är rätt trötta idag. Vi kom hem strax efter 04 i natt. Men vi hade det väldigt trevligt så det var det värt.

Så idag vaknade vi först kl halv tio tiden i och med att vi skulle checka ut, men vi gick upp och förlängde vårt boende istället. Så vi somnade om och vaknade klockan 14..

Vi låg kvar i sängen och höll på att somna om, men tog oss till slut upp och gick ner till stranden för att äta lunch (runt 15.30). I och med att det blev en sen lunch kanske vi skippar middagen eller bara tar något litet. Jag är i alla fall inte ett dugg hungrig nu, haha.

Hoppas att ni där hemma mår bra och inte saknar oss allt för mycket, hihi!

När ska vinden vända?

Åh, vi har verkligen inte turen på våran sida.. Att det ska vara så himla svårt att få tag på ett jobb! Vi har verkligen försökt, men allting ska gå genom olika working hostels, och alla dessa är fulla..

Får vi inte tag på jobb inom de närmsta dagarna kommer Anton bli tvungen att åka hem och det känns ju väldigt trist. Vi har ju så mycket mer vi vill göra, han kan inte åka hem än. Så vi har ett sista hopp innan all luft blåser ur oss, och de är att vi ska ta kontakt med vår förra chef och se om han kan hjälpa oss.
Så nu håller vi verkligen tummarna på att vi kan få tag på något arbete!

Hur som helst har vi börjat åka neråt Sydney igen. För blir det så att vi inte hittar något jobb är vi tvungna att sälja våran bil, och de är vi tvungna att göra i NSW (New South Wales) området. Men som sagt, hoppas vi att vi ska slippa göra de så här tidigt. Vi kan ju inte ha motvind hela tiden.

Så ni kan ju hålla en tumme (två ger otur) åt oss där hemma, för ni vill väl inte ha hem oss så här tidigt?

Jobbsökande backpackers!

Vi har hittat ett motell som vi verkligen känner oss hemma på här i Bundaberg. I och med att alla hostel är fullbokade så kan vi inte bo på något annat.

De människorna som äger motellet som vi bor på är hur trevliga som helst och vill verkligen deras gäster de bästa. De försöker till och med hjälpa oss att hitta jobb. Dom berättade om oss för några andra backpackers och nu försöker även dom hjälpa oss. Så vi håller tummarna på att vi snart lyckas få tag på något.

Förutom jobbsökande gör vi inte så mycket om dagarna. Vi ligger ute och solar och bara njuter av solen som äntligen kommit fram igen efter några veckor bakom moln. Vi ska nämligen på reda på om vi kan få jobb i helgen enligt ena killen här på vårat motell, så vi inväntar svar. Han som vi har pratat med verkar ha lite kontakter och det är som han sa, allt handlar om kontakter, och det är verkligen så!

Ni får hålla tummarna för oss där hemma och vi hoppas att ni alla mår bra och att solen och värmen har kommit eller är på väg till er!

Fraser Island

För några dagar sedan befann vi oss på ön fraser Island där det inte fanns någon mottagning och har därför inte kunnat skriva eller ens hört av oss till er där hemma.

Men vi hade några riktigt roliga dagar på ön som vi inte kommer att glömma. Vi åkte i grupper i olika bilar, 8 personer i varje bil. Vi 5, jag, Alexander, Anton, Cecilia och Hanna var i samma bil plus två holländare och en kille från Kanada.

Vi besökte massa olika badplatser och upptäckte ön. Vi var bland annat på Eli creek eller hang over creek som den också kallas. Där var det sötvatten och man kunde ligga och bara flyta med i ungefär 200-300 m i ca 17 graders vattentemperatur, hur skönt som helst faktiskt. Vattnet var så klart och bra att man till och med kunde dricka det. Så vi fyllde faktiskt på våra vattenflaskor i vattenkällaren eller vad man ska kalla den.

Vi var även på lake Mc kenzie och tog oss ett dopp. Det var en väldigt fin sjö med lite varmare vattentemperatur, hehe. Men vi stannade inte på några ställen särskilt länge då vi inte hade så tur med vädret. Vi hade väldigt molnigt och lite regn då och då. Men trots de hade vi det väldigt bra.

Våra kvällar på ön spenderade vi på en camping nära stranden. Vi alla tältade, man sov 2-3 personer i varje tält. Ledarna hade rolig humor vilket var riktigt bra och gjorde resan ännu roligare såklart.

Det var fest som gällde varje kväll och det var full fart på murray (vår ledare), det var dans på bordet och massa roliga saker som man fick se från hans sida.

En kväll gick vi ner till stranden för lite party, det fanns två regler: inget bad, för havet är väldigt farligt med massa undervatten strömmar samt hajar. Därför badade man i sjöarna på ön och aldrig i havet. Regel nummer två var att man behövde en ficklampa och en tjock pinne, inte för att klubba ner varandra som vikingar utan för att kunna skydda sig mot dingos. Ön flockades av dingos som är farliga även om dem är väldigt söta. Det ser ut precis som en blandning av en räv och en hund. Dem är ganska så passiva om dem är ensamma men går dem i flock och känner att oddsen är med dem så attackerar dem. Murray berättade massa historier om olyckor som hänt om man gått ensam eller däckat på stranden. Man kan säga att dingos är som en varg i beteendet. Hur som helst så blev ingen attackerad under vår vistelse.

När vi kom hem från fraser var alla ganska sega så det blev en tidig natt för alla som varit på fraser.

Följande dag skulle vi splittras från Cissi och Hanna men när vi skulle åka så var deras buss full så dem följde med oss till childers där vi planerat att söka jobb.
Men eftersom dem följde med sköt vi upp det en dag och bestämde oss för att fira Antons födelsedag en dag i förskott så vi alla kunde fira han tillsammans.

Vi köpte en massa god alkohol eftersom att vi alla var trötta på goon efter fraser. Tog in på ett motell och hade massvis med skoj. Vid tolvslaget poppade vi champagnen och skålade för att Anton då blev systemet-myndig.

Efterföljande dagen till ära fick vi även för första gången på en vecka trevligt sällskap av solen. Vi köpte fika och gick ut i solen och spelade lite kort för att få tiden att gå, greyhound bussen som Cissi och Hanna skulle ta gick vid 6-tiden. Eftersom det var Antons födelsedag gick vi ut på restaurang och åt en lite tidigare middag innan bussen gick. En pizzeria blev det och vi beställde in lite pizza och några hamburgare.

Sedan var det dags att ta farväl av Cissi och Hanna, vi har haft en väldigt massa kul och trevligt tillsammans så det blev ett sorgligt farväl och på återseende.
Vi kopplade sedan av på motellet och kollade film, remember the Titans som är helt outstanding.

Vi har nu i två dagar åkt runt och letat jobb utan lycka såhär långt. Men vi stannade idag på ett working hostel som tyvärr var fullt men den trevliga ägaren gav oss massa nummer till olika farmer så vi hoppas på det bästa.

Vi ligger just nu på motellet och kopplar av lite och ska snart åka och äta lunch samt ta och ringa farmerna.

Vi hoppas ni har det bra där hemma och tar hand om varandra. Vi har nu snart varit borta i fem månader och går tiden lika snabbt som den gjort så är vi snart hemma. På återseende!

Sistaa dagen i lyx!

idag är det våran sista dag i noosa och i våran sköna villa. jag tror att jag talar för oss alla när jag säger att vi gärna hade kunnat stanna kvar längre, haha. Men nu ska vi ju röra oss vidare på nya äventyr och det ser vi fram emot.

Under dessa dagar här i noosa har vi inte gjort särskilt mycket. Vi har mest tagit det lugnt och njutit av bubbelpoolen och hela alltet som vi har tillgång till här på the islander resort. Men självklart har det blivit lite intag av alkohol också men detta i huset då vi trivs så bra här i denna lyx.

idag har vi inte gjort särskilt mycket, men just nu är de andra och spelar tennis. jag känner mig rätt förkyld och vill inte riskera att bli värre så jag stannade inne. Ligger just nu och kollar på en Disney film, micke och molle. Det var bra länge sen man såg den. Det var en av mina favorit filmer när jag var liten och jag måste säga att denortfarande är riktig bra, haha!

Nu ska jag återgå till filmen. hopoas ni mår bra där hemma, vi håller tummarns att våren kommer till er snart!

Flashpackers

Igår kom vi till noosa och till vårat lyxiga hotell. Här bor vi i en villa för 6 personer med gemensam pool (en riktigt stor) tillsammans med de andra gästerna, bubbelpool, gratis gym, tennisplan och ett spelrum. Som ni kanske förstår trivs vi väldigt bra och njuter till fullo.

Men det bästa av allt med detta ställe är att det kostar oss i stort sett lika mycket att bo här som på ett hostel. Vi betalar 36 dollar per natt istället för 33 dollar, så vi lägger gärna till 3 dollar extra för att bo såhär i några dagar, speciellt när vi ändå inte hade fått bo tillsammans med varandra om vi skulle bo på hostel.

Nu ska vi åka och handla lite mat till kvällen och sedan blir det nog lite deg vid poolen. Vi tar verkligen vara på tiden här innan det är dags att åka härifrån, men vi har tre dagar kvar i denna lyx!

Påsk!

Nu var det några dagar sedan vi skrev, igen.. Men men, det blir lite så när man inte alltid har tillgång till internet!

Vi har i alla fall lämnat Newcastle, och de gjorde vi för ca 1 vecka sedan. Vi åkte från Newcastle till surfers paradise där vi mötte upp våra vänner, Cecilia och Hanna.

Vi kom till surfers i onsdags och väl där gjorde vi inte särskilt mycket första dagen i och med att vi kom dit på kvällen. Vi alla var trötta efter den ca 12 timmars bilresa, speciellt Anton som körde hela vägen. Men vi gick i alla fall ner till stranden efter de att vi köpt några öl och bara tog det lugnt.

I torsdags var vi på stranden hela dagen. Det var länge sedan man fick bada och sola känns det som så det var riktigt skönt.

På kvällen gick vi ut tillsammans med vårat hostel som vi bodde på. Men vi tyckte inte det var särskilt kul och man fick ingen som helst hjälp i baren så vi gick till en pub istället där vi hade så mycket roligare.

På fredagen gjorde vi absolut ingenting, låg inne på rummet och bara kollade på film. Inte den mest händelserika dagen alltså men den var riktigt skön:)

I lördags åkte vi till Ikea och köpte lite svensk påskmat, så som köttbullar, sill, knäckebröd, paj och lite annat smått och gott som hör till. När vi var klara på Ikea gick jag, Cecilia och Hanna och shoppade lite. Jag kom tillbaka med en klänning som var jättebillig, men nu ska jag inte shoppa något mer om det inte är så att jag verkligen behöver det!

På kvällen lagade vi alltså lite påskmat som ni kanske förstod. Allting var verkligen supergott, eller ett undantag för sillen, haha. Men det var väldigt mysigt med middagen och allt fixande.

Jag brukar alltid leta påskägg på påsken men trodde att jag skulle bli tvungen att hoppa de i år, men icke sa Nicke. Min syster, Sara hade nämligen köpt ett påskägg till mig och gömt det hemma hos mamma och pappa. Så när jag pratade med dom på Skype fick jag leta via de, superkul, hihi:)

Men i alla fall, efter middagen gick vi tillbaka till rummet och hetsdrack goon, vi hade nämligen bara ca 40 minuter på oss innan bussen skulle gå från vårat hostel. Vi bestämde oss nämligen i sista sekund för att vi skulle köpa en biljett som inkluderade fritt inträde och en gratis drink/öl på tre ställen.

Med ont i magen på grund av hetsdrickandet kände vi alla i alla fall av alkoholen, vissa mer än andra.

Kvällen började på ett ställe som vi alla hade riktigt kul på, minns inte vad stället hette. Men det var i alla fall en bra början på kvällen. När vi hade varit där i ca en timme var det dags för nästa ställe, beergarden.

Glada som vi var rörde vi oss dit, ställde oss i kön och väntade på att få komma in. Väl framme i kön så vägrar vakten att släppa in Hanna, han ansåg att hon var för full.. Men det kändes väldigt töntigt i och med att det fanns andra som var betydligt mycket fullare. Men hon kom verkligen inte in. Cissi och Hanna böt kläder och försökte tre gånger, men icke.

Vi gick in i omgångar och tog våra gratisdrinkar och gick på toa, sedan satt vi ute och väntade tills det var dags för sista stället, sin city.

Jag kan inte påstå att det var ett särskilt roligt ställe, det var så fullsmockat att man knappt kunde röra sig och inte riktigt min stil. Tror faktiskt ingen av oss var så förtjusta i det stället. Men hur som helst hade vi en rolig kväll och det är det som räknas.

På söndagen gjorde vi ingenting, regnet öste ner och vi låg bara inne och kollade på en massa filmer som gick. Vi kollade bland annat på the vow, the notebook och ironman.

Igår åkte vi från vårat hostel, surf n sun i surfers till Brisbane där vi alltså är nu.

När vi kom fram till Brisbane åkte vi till ett ställe som heter peterpan där vi bokade en tur till fraser Island. Cecilia och Hanna ska dit så vi bokade in så vi åker dit tillsammans, så det ska bli riktigt roligt.

Idag har vi bara degat men ska snart börja dricka för att sedan gå till någon pub. Vi får se vart kvällen tar oss, men kul ska vi ha!

Hoppas ni alla mår bra och att ni hade en riktigt bra påskhelg!

https://cdn2.cdnme.se/3992396/6-3/pic_515b1c079606ee0a67b354ae.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/3992396/6-3/pic_515b1c3be087c30bf80934b7.jpg" class="image">

Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!