Great Barrier Reef!

Idag vaknade vi när klockan ringde runt halv 7, men trötta som vi är (som ni kanske vet) snoozade vi ett tag innan vi gick upp.

Strax efter 07 mötte vi upp Elsa, Johnny och Philipp utanför vårt hostel och gick tillsammans mot terminalen. Halvvägs till terminalen kom vi på att ingen av oss hade tagit med sig nyckeln till vårt rum. Så vi hade alltså lyckats låsa in den..

Vi checkade in och tog plats på båten runt 08. Det bjöds på kaffe, te och två sorters muffins när man kom ombord, vilket var himla bra då vi inte hade hunnit ätit frukost, haha.

Runt halv 9 började båten röra på sig, och det tog den ca två timmar att ta sig till det första revet. Och för många på båten var dessa två timmar förjävliga då det var väldigt stora vågor vilket gjorde att båten guppade hej vilt. Alexander var den enda av oss fem som inte kände sig dålig på ditvägen faktiskt.

Väl på det första stoppet gjorde vi alla oss i ordning för att börja snorkla. Dom hade så man kunde låna en våtdräkt om man ville för 8 dollar, men all annan utrustning ingick. Tuffing som Alexander är skulle han såklart inte ha våtdräkt som alla andra valde att ha på sig, haha!

Tro det eller ej men solen sken faktiskt dagen till ära vilket gjorde att vattnet såg alldeles turkost ut.
Vi blev alla skjutsade till en liten strand ö med en fjuttig glasbottom båt och påbörjade snorklingen från stranden. Revet var väldigt stort och ytan vi fick snorkla på var mellan stranden och båten, ungefär 200 meter åt alla håll så det var mycket att utforska under dem ca 1,5-2 timmarna som vi snorklade. Det var väldigt häftigt och mycket färger även om man kanske förväntat sig lite mer färger.

Vi båda simmade efter ett tag ifrån alla till en del av revet som fortfarande var oupptäckt och efter en liten stund fick vi syn på någonting som verkligen gjorde att upplevelsen blev extra häftig.
Vi såg att någonting speglades av solen på ett annorlunda sätt nere på revet och efter en närmare titt såg vi vad det var som låg och tog en tupplur där nere, nämligen en riktigt stor havs-sköldpadda.
Den var enormt stor men var ändå nästan helt kamouflerad där nere gömd i revet. Efter att fler folk kom för att störa honom/henne i sin skönhetssömn så vaknade den till och började simma iväg för att hitta ett nytt ställe. Det var verkligen en upplevelse att simma bredvid sköldpaddan, som taget direkt ur ett naturprogram.
Trots att vi hade kunnat följa med den i 2 timmar så fanns det så mycket annat att se. Rev i olika färger, fiskar i alla dess slag och rockor som lurade på botten.

När vi kände att vi var klara med snorklingen simmade vi tillbaka till båten och gick upp för att äta lite lunch. Dem serverade nämligen en lunchbuffé med en massa olika gottigheter.

Efter lunchen åkte vi till det andra och sista revet. Denna gång var det rätt ute i ingenstans vilket var lite obehagligt. Man vet aldrig vad som lurar i mörkret där nere!

Detta ställe var nog inte så mycket för oss som snorklade utan mer för de som dök. Det var djupt och mörkt, du behövde dyka ner om du ville se något av revet. Men det var även en kul upplevelse.

När vi alla hade kommit upp från det andra revet så undrade personalen på båten om någon hade lyckats sett någon revhaj, vilket ingen hade. Tydligen är det ofta revhajar där vi var och dem tyckte vi hade otur som inte lyckades se någon. Men för Ericas del var det nog lika bra, för hade hon sett en haj hade hon sjunkit till botten av rädsla. Men på ett sätt hade det varit lite coolt att få se en haj.

Efter det var det dags att åka hem igen och denna resa gick mycket lättare då det inte var lika stora vågor, samt sjösjukstablett.

Väl hemma tog vi en dusch efter att vi hade fixat tillbaka vår nyckel. Där efter tog vi en powernap innan vi sedan skulle röra oss till en irländsk pub, där vi skulle ära middag tillsammans. Vi hade nämligen vouchers så vi fick 50% på mat inklusive dryck.

Så efter en riktigt god middag rörde vi oss tillbaka till vårt hostel där vi sedan satt ute och pratade med lite folk innan vi gick in och kollade på film. Och nu ligger vi här i sängen, trötta som vi är efter en lång dag med mycket skoj.

Så nu ska vi sova, men ni får ha en fortsatt trevlig kväll där hemma!:)